Opis przedmiotów dla kierunku Komputerowa grafika wydawnicza i reklamowa
Kompozycja i estetyka w grafice - 10 h
-
plastyka - sztuka wizualna
-
środki wyrazu plastycznego
-
kompozycja na płaszczyźnie
-
prawa i elementy układów literniczych
-
technologia i technika pism narzędziowych i pisma konstruowanego
-
rozwój historyczny pisma łacińskiego
-
systematyka pism drukarskich
-
kompozycja liternicza
-
technologia i technika sztuk graficznych
-
grafika artystyczna - warsztatowa
-
grafika użytkowa
-
projektowanie graficzne i typograficzne
Grafika wektorowa CorelDraw/Ilustrator - 60 h
Ilustrator
-
przestrzeń robocza
-
zaznaczanie
-
zaznaczanie bezpośrednie
-
wyrównywanie obiektów względem siebie i obiektu kluczowego
-
tryb izolacji, rysowania
-
tworzenie prostych kształtów
-
rysowanie i edycja ścieżek
-
narzędzie gumka, zmiana konturów na obiekty
-
generator kształtów
-
odnajdywanie ścieżek, aktywny obrys,
-
obszar roboczy,
-
zniekształcanie i skalowanie obiektów
-
rysowanie prostych i krzywych
-
obsługa próbnika kolorów
-
wzornik kolorów
-
tworzenie wzorków
-
tekst ozdobny i akapitowy
-
zmiana właściwości akapitu
-
styl akapitowy i znakowy
-
warstwy i ich znaczenie
-
tekst na ścieżkach
-
rysowanie w perspektywie,
-
gradient
-
tworzenie i zastosowanie pędzli
-
zastosowanie atrybutów wyglądu i stylów graficznych
-
praca z symbolami
-
łączenie projektów Illustratora CS5 i innych programów firmy Adobe
CorelDraw
-
wygląd programu
-
obszar roboczy
-
rysowanie prostych obiektów
-
nadawanie obiektom kolorów
-
transformacje obiektów
-
praca z tekstem i tabelami
-
używanie wypełnień i konturów, linijki
-
siatka, prowadnice, prowadnice dynamiczne, przyciąganie do obiektów
-
rysunek odręczny, linia z 2 punktów
-
krzywe Béziera
-
środki artystyczne
-
pisak
-
linia b-sklejana
-
łamana
-
krzywa z 3 punktów
-
kadrowanie, nóż, gumka, narzędzia kształtu, kaształtowanie
-
praca z bitmapami
-
kształtowanie i transformacja
-
dopasowanie tekstu do ścieżki
-
eksport pliku dla poligrafii
Teoria poligrafii - 10 h
-
rodzaje papieru
-
właściwości papieru
-
podział wytworów papierniczych
-
formaty papieru
-
rodzaje farb graficznych, klejów, surowców introligatorskich
-
raster i jego rodzaje
-
modele barw,
-
systemy definicji kolorów
-
procesy skanowania
-
systemy zarządzania kolorem
-
korekcja barw
-
język PostScript
-
wykorzystanie drukarek, skanerów, naświetlarek, monitorów i kart z kalibracją kolorów
-
teoria separacji i druku barwnego
-
wydruki kontrolne
-
obróbka arkuszy
-
proces wykonywania wkładu i okładek
-
rodzaje opraw: prosta, złożona, bezszyciowa
-
proces wykonywania opraw
-
rodzaje krajarek
-
maszyny do: złamywania arkuszy, wykonywania wkładu, zbierania składek, łączenia składek, obróbki wkładu, wykonywania okładek
-
maszyny do łączenia wkładu z okładką
-
prasy
-
rodzaje maszyn drukarskich i zasady ich działania
-
druk offsetowy
-
typo
-
sitodruk
-
fleksodruk, wklęsłodruk, ksero wady i zalety
-
wybór techniki drukarskiej w zależności od rodzaju produkcji
Redakcja techniczna wydawnictw - 10 h
-
podział produkcji poligraficznej
-
charakterystyka materiałów wydawniczych
-
współpraca wydawnictwa z drukarnią
-
miary typograficzne
-
klasyfikacja krojów pism drukarskich,
-
materiały wydawnicze i znaki adiustacyjne
-
zasady składania tekstów
-
korekta i znaki korektorskie
-
rodzaje i zasady składania akcydensów, tabel, wzorów matematycznych i chemicznych, poezji i utworów dramatycznych, dzieł, katalogów, bibliografii, słowników, gazet, czasopism
-
łamanie książek i broszur, gazet i czasopism
Skład i łamanie publikacji - 50 h
-
informacje o przestrzeni roboczej
-
konfigurowanie i edytowanie wielostronicowego dokumentu
-
tworzenie i edytowanie ramek tekstowych i graficznych
-
oblewanie grafiki tekstem
-
przepływanie tekstu
-
tworzenie i wprowadzanie tekstu
-
edytor wątków
-
śledzenie zmian
-
tworzenie inicjału
-
konfigurowanie tabulatorów
-
określanie wymagań druku
-
tworzenie i używanie barw
-
gradient, tinta, tworzenie i stosowanie stylów akapitowych i znakowych
-
zagnieżdżanie stylów znakowych w stylach akapitowych
-
łącza
-
tworzenie tabel
-
zmiana przezroczystości ilustracji EPS
-
efekty przezroczystości
-
tworzenie plików PDF do weryfikacji
-
podgląd rozbarwień
-
podgląd przezroczystości
-
menedżer farb
-
projektowanie publikacji interaktywnych
-
obsługa długich dokumentów
-
tworzenie i synchronizacja księg
-
zarządzanie kolorem
Przetwarzanie obrazów - PhotoShop - 50 h
-
zapoznanie się z obszarem roboczym
-
prostowanie i kadrowanie obrazu
-
zastępowanie kolorów, dopasowanie nasycenia
-
retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel)
-
punktowy pędzel korygujący
-
róźdżka, lasso, szybkie zaznaczenie
-
maska wyostrzająca
-
warstwy i ich wykorzystanie
-
kanały i maski
-
tekst i maski przycinające z tekstu
-
pióro oraz ścieżki, komponowanie zaawansowane, malowanie pędzlem mieszjacym
-
przygotowywanie plików dla potrzeb internetowych
-
jak uzyskać zgodność kolorów na ekranie i na wydruku
-
grafika 3D, manipulowanie obiektami trójwymiarowymi
-
tworzenie trójwymiarowego tekstu techniką repoussé
-
automatyzacja zadań wieloetapowych
-
wypaczenie marionetkowe
-
stosowanie stylów warstw
Warsztaty DTP - 40 h
-
poznanie cech programów graficznych
-
dobór właściwych narzędzi
-
osiągnięcie zamierzonego celu w sposób optymalny
-
tworzenie elementów pakietu identyfikacji wizualnej firmy: logo, wizytówka, broszura, ogłoszeni prasowe, pismo firmowe, katalog
Podstawy fotografii - 10 h
-
aparaty i sprzęt fotograficzny
-
kompozycja obrazu fotograficznego
-
elementy barw
-
światło i oświetlenie
-
twórcze użycie obiektywów
-
techniki fotografowania
-
fotografia cyfrowa
-
efekty specjalne
-
powielanie i kopiowanie
Seminarium dyplomowe - 20 h
Podczas zajęć student dowiaduje się, w jaki sposób przygotować pracę na studiach podyplomowych oraz przedstawić postępy z jej realizacji.










